Dubbel mat beton is een term die vaak wordt gebruikt bij betonplaten en keerwanden. Toch is het voor veel mensen niet direct duidelijk wat het precies betekent en wanneer het nodig is. Het principe is eigenlijk eenvoudiger dan het klinkt.

Wat betekent dubbel mat beton

Bij dubbel mat beton zijn twee wapeningsnetten in het beton verwerkt. Eén net ligt aan de bovenzijde en één aan de onderzijde. Bij enkel mat beton is slechts één wapeningsnet aanwezig.
Door twee netten toe te passen wordt het beton aan beide zijden versterkt. Dat maakt het product beter bestand tegen krachten die van meerdere richtingen komen.

Waarom twee wapeningsnetten nodig zijn

Beton wordt niet alleen van boven belast. Wanneer een betonplaat doorbuigt, ontstaat er trekspanning aan de onderzijde. Tegelijkertijd kan aan de bovenzijde druk of trekkracht ontstaan door belasting of temperatuurverschillen.
Met dubbel mat beton worden beide zijden versterkt. Daardoor blijft het beton stabiel, ook bij zware of wisselende belasting.

Toepassingen van dubbel mat beton

Dubbel mat beton wordt vooral gebruikt in situaties waar betrouwbaarheid essentieel is, zoals:

  • Bedrijfsterreinen
  • Agrarische erven
  • Betonplaten voor machines
  • Keerwanden met gronddruk

In deze toepassingen biedt enkel mat beton vaak onvoldoende zekerheid.

Is dubbel mat altijd nodig

Niet elk project vraagt om dubbel mat beton. Voor lichte toepassingen kan enkel mat beton prima voldoen. Het draait om belasting, gebruik en ondergrond.
Een verkeerde keuze kan leiden tot scheurvorming of verzakking. Daarom is het belangrijk om vooraf goed te bepalen wat jouw situatie vraagt.

Een bewuste investering

Dubbel mat beton is iets duurder dan enkel mat beton, maar levert ook meer zekerheid. Je krijgt een sterker product dat beter bestand is tegen intensief gebruik en minder onderhoud vraagt.
Door vooraf te kiezen voor de juiste wapening voorkom je problemen achteraf.
 

Heeft u al een vraag?

Wij houden van korte lijntjes en telefonisch advies. Dus laat een bericht achter en dan bellen wij u zo snel mogelijk terug.

DCW Beton